onsdag 10. august 2011

Den blå skriveboken - James A. Levine

Utgitt på Cappelen Damm 2009. Originaltittel: The Blue Notebook
Oversettelse: John Erik Bøe Lindgren
**********
" Jeg heter Batuk. Jeg er en femten år gammel jente med rede i Common Street i Mumbai. Jeg har vært her i seks år, og har vært velsignet med skjønnhet og en blyant. Skjønnheten kommer iienfra. Blyanten satt bak øret til Mamaki Briila, som er sjefen min"

Dette er historien om ei lita jente som blir solgt av sine foreldre, til prostitusjon i Mumbai. I motsetning til sine søsken, lærte hun å lese og skrive. Dette er med på å gjøre dagene hennes i bordellet levelig etter at hun får skaffet seg en skrivebok og en blyant, og begynner å skrive dagbok.
Dette er en utolig godt skrevet bok, og det er nesten ikke til å tro at det er en mann som har skrevet det.... ikke fordi jeg ikke har tillit til mannlige forfattere, men fordi denne boka er så full av ei lita jenters følelser og tanker, skrevet på en så fantastisk fin måte.
Man kan bare tenke seg hvor forferdelig det kan være å bli solgt som barn, sviktet av de man stoler mest på; sine egne foreldre. Og livet som prostituert i en fattigslig, møkkete bordell....
Dette er en tankevekkende bok. En bok man ikke glemmer så lett.
**********
Forfatterens amerikanske royalties doneres til Det internasjonale senteret for savnede og utnyttede barn (www.icmec.org)
og Det nasjonale senteret for savnede og utnyttede barn (www.missingkod.com)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar