mandag 12. desember 2011

Hypnotisøren - Lars Kepler

Med kort mellomrom blir en far, hans kone og barn funnet drept på to ulike steder. Sønnen er hardt skadet, men lever. 
Da politimannen Jonna Linna finner ut at det er enda et gjenlevende familiemedlem, ei søster, prøver han å finne henne før drapsmannen gjør det. 
Lege Erik Maria Bark overtales av Jonna til å hypnotisere gutten som ligger i koma, for om mulig å finne søsteren hans på den måten. 

Min mening: 
Boka begynner bra, med et tett hendelsesforløp og god framdrift. Men så stopper det nesten helt opp: leseren føres tilbake til Barks forskningsprosjekt med hypnose mange år tidligere. Denne delen er viktig for handlingen, men er fryktelig langdryg. 
Tilbake til nåtid i hendelsesforløpet og bokas avslutning. 
Jeg hadde store forventninger til denne boka, men må innrømme at jeg ble skuffet. Etter en god start, ble resten rett og slett kjedelig. Med lett synlige ledetråder, kunne jeg forutse forklaringen på "gåten" tidlig; med andre ord, all spenningen var borte. 
Om jeg anbefaler boka? Tja, ikke så lenge det finnes så mange andre gode krimbøker å lese. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar