mandag 12. desember 2011

Tysteren - Jan-Erik Fjell

Tysteren er en parallellhistorie som starter i New York på 1960-tallet. Vincent Giordano tas opp i den beryktede mafiafamilien Locatelli og får sin ilddåp: å henrette en tyster. 
I nåtid i Fredrikstad drepes byens rikeste mann. Det er grunn til å tro at drapet er økonomisk motivert. 
Fra Kripos kommer overbetjent Anton Brekke for å lede etterforskningen. Freidig og frekk, med drag på damene og en hemmelig lidenskap; poker. 
Med den overivrige politistudenten Magnus Torp på "slep" begynner Brekke å nøste....
Min mening: 
Utrolig velskrevet bok; godt språk, gode personkarakterer, solid handling og ikke minst en overraskende slutt. Jeg tar av meg hatten for Fjell og hans skrivekunst, han var tross alt 28 år da boka kom i fjor. Han fikk bokhandlerprisen 2010 for denne romanen - SÅ fortjent :) Gleder meg til å se hva han kommer med neste gang.
Så her er det bare "løp og kjøp" ; dette er valuta for pengene :)

1 kommentar:

  1. Enig! Flott debutroman! Gutten har talent, så jeg håper presset om å komme med en oppfølger ikke blir uoverkommelig.

    SvarSlett