lørdag 7. juli 2012

Bunnfall - Jørn Lier Horst

Utgitt på Gyldendal 2010
Stavern rundt midtsommer: en avkappet venstrefot i joggesko skylles opp på stranden. Så kommer det en til. Og enda en. Til sammen fire venstreføtter kommer drivende til land i løpet av èn uke. 
Politiførstebetjent William Wisting har mange års erfaring, men ikke med saker av dette omfang. . . . 
Min mening: Jeg er uenig med alle kritikerne som har rost denne boka opp i skyene. For meg var boka et eneste stort GJESP
Når jeg vurderer å legge fra meg boka da 3/4 er lest, er det noe feil med en kriminalromanen, synes jeg. 
Idèen var grei, men framførelsen sto til stryk. Flatt, monoton fortellerstil, manglende sans for språklige finesser, og blottet for humor og svært lite action. Kanskje det er den nøkterne kunnskapsrike politimannen som har styrt pennen, i frykt for å skrive noe som er lite sannsynlig at kunne skje i virkeligheten? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar