onsdag 13. november 2013

Hendelsenes hus - John Boyne

Originaltittel: The house of special Purpose
Norsk utgave på Front forlag AS 2011
Oversettelse: Kristina Quintano
*****
Russland 1915: Bondesønnen Georgy Jachmenev bor i en liten landsby under fattige kår. Da medlemmer av tsarfamilien besøker landsbyen, blir Georgy truffet av en kule som var ment for et medlem av tsarfamilien. Fordi han var så modig, får han jobb som personlig livvakt for tsarens unge tronarving, Alexei Romanov, eneste sønn av Tsar Nikolai II. 
Overgangen fra fattigdom til den ufattelige rikdommen i Vinterpalasset, er enorm. Han lærer familien å kjenne, og blir vitne til tsar-familiens dypeste hemmeligheter. Han er også til stede under tsarens fall i 1918. 
Etter revolusjonen rømmer han, først til Frankrike, så til England hvor han fortsatt bor 65 år senere. 
Da hans kone Zoya blir dødssyk, besøker han henne på sykehuset, og de minnes deres liv sammen, og opplevelser under tsarfamiliens storhetstid og de grusomme historiene fra revolusjonen. 
Min mening: 
Denne boken synes jeg var spennende bygd opp; de delene der man følger Georgy i "nåtid" går fra 1981 og bakover i tid. Den tiden hvor Georgy minnes hendelsene i Russland, går fra 1915 og framover i tid. På et tidspunkt faller historiene sammen og blir en. Det likte jeg virkelig!
Boyne har også skrevet "Gutten i den stripete pyjamasen", som jeg leste for mange år siden. Det var en sterk og meget god bok, synes jeg. Derfor var forventningene til denne "Hendelsenes hus" også høye. Så tenkte jeg; - det kan da umulig bli bra, når det handler om tsar-familien. Så mye er skrevet og dramatisert om denne epoken i russisk historie, at det finnes vel neppe en vinkel som ikke allerede er prøvd ut. Men det var det, gitt! Og den var god! Jeg synes dette var en varm, og sår fortelling, som var troverdig på sin måte. Den var så god, at jeg klarte å overse tidvis dårlig oversettelse. Og da er det bra! Liker man gode historier, anbefaler jeg denne :)

1 kommentar:

  1. Hei!
    Takk for bokanbefaling. Skal sjekke om den finnes som lydbok. Kjekt med lydbok når det er mye strikketid og kjevlet går varmt. Har begynt med klingebaksten, og det tar sin tid.

    Ha en fin dag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett